Cursus kunst en architectuur

Waar begin je als je meer wil weten over kunst?
Met onze cursus kunst en architectuur!

Leer de schilderijen van Van Gogh, Rembrandt of Da Vinci beter begrijpen. Kom erachter hoe een kathedraal gebouwd wordt en wat het woord ‘romantiek ‘ met kunst te maken heeft. In 10 lessen wordt je meegenomen in de westerse kunst – en architectuurgeschiedenis. Ga terug naar de prehistorie en eindig bij de hedendaagse kunst.

In een periode van tien weken krijg je door kunsthistoricus Mats Dijkdrent een chronologisch overzicht van de westerse kunst en architectuur, van de prehistorie tot vandaag de dag en leer je van alles over verschillende kunststijlen, kunstenaars en kunstwerken. Je leert waarom mensen kunst maken, wat kunst is en welke rol kunst in de maatschappij speelt. Wat deze cursus bijzonder maakt is dat het aan de hand van overkoepelende thema’s en vragen naar de geschiedenis van de kunst en architectuur kijkt. En daardoor krijg je inzicht hoe kunst in de maatschappij werd gebruikt. Leer door mythen en verhalen uit de Bijbel wat kunstwerken uitbeelden. De cursus is voor alle leeftijden en geeft een inleiding tot de kunstgeschiedenis voor beginners, maar is ook uitermate geschikt voor kunstliefhebbers die al meer weten over kunst of architectuurgeschiedenis. De cursus behandelt onder andere de onderwerpen: wat is kunst? verval en continuïteit, kunst voor religie, het goddelijke door kunst, kunst van katholieken en protestanten. De cursus start op dinsdagavond 17 september en eindigt op 19 november en wordt gegeven van 19.30 – 21.30 uur. De kosten zijn €40,00 voor de tien lessen. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@boschbloem.nl onder vermelding van je naam en e-mail adres.

Prehistorisch object

Het lesprogramma ziet er (onder voorbehoud) als volgt uit:
Les 1: Wat is kunst? (3000 voor chr. – 300 na chr.)
Na een inleiding wordt ingegaan op de functies van kunst, kunst in de prehistorie, kunst uit Egypte en Mesopotamië, de Minoïsche beschaving, Cycladen & Mycene en de Grieken en Romeinen.

Les 2: Verval of continuïteit? (200 voor chr. – 800 na chr.)
Hier komen de volgende onderwerpen aan bod: Romeinen, late oudheid, de Byzantijnse, Longobardische, Visigotische, Merovingische en Karolingische kunst.

Ottoonse kunst

Les 3: Kunst voor religie (100 – 1100)
Tijdens deze les wordt ingegaan op de vroeg Christelijke, Ierse, Karolingische, Ottoonse, Romaanse en Islamitische kunst.

Les 4: Het Goddelijke door kunst (1000 – 1400)
Behandeld worden de Romaanse kunst, de vroege – en hoge gotiek en manuscript verluchting.

Les 5: Echter dan echt (1350 – 1500)

Manierisme

Maak kennis met de Italiaanse renaissance en het lijnperspectief. Ook worden de Vlaamse primitieven en het atmosferische perspectief ( Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hans Memling)  besproken.

Les 6: Evolutie of gevecht tussen stijlen? (1400 – 1600)
De volgende onderwerpen komen aan bod: laat Gotische architectuur en de vroegrenaissance stijlen. Het Maniërisme, de Noordelijke renaissance, de iconoclasme en nieuwe kunst. En tot slot Kunst und Wunderkammer. 

Les 7: Kunst van katholieken en protestanten (1550 – 1750)
Besproken worden de barokkunst, de Nederlandse Gouden Eeuw, de kunst van absolutistische vorsten en Rococo.

Jugendstil

Les 8: De herontdekking van het verleden (1650 – 1900)
Leer over het classicisme, de romantiek, historisme & eclecticisme, symbolisme, oriëntalisme en Jugendstil.

Les 9: Kunst van vernieuwing (1750 – 1945)
Hier maak je kennis met de kunst van revoluties (Franse kunst), kunst en industrialisatie (Engelse kunst), het impressionisme (kunst buiten de salon), het expressionisme, futurisme en de Nazi kunst. 

Surrealisme

Les 10: Definities, taboes en sociaal engagement ( 1850-2000)
In deze laatste les worden Realisme, surrealisme en Dadaïsme belicht. Verder wordt ingegaan op de abstracte kunst/minimalisme, sociaal engagement, postmodernisme en hedendaagse kunst. 

Delen met je netwerk?